Każde dziecko jest zdolne, każde chce się uczyć i każde chciałoby być dobrym uczniem! Ale każde też wymaga nieco innego podejścia, nieco innej pomocy edukacyjnej… Wymaga po prostu zrozumienia jego indywidualnej strategii uczenia się.

Wyniki nauki szkolnej to wypadkowa wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest sposób, w jaki przyswajamy wiedzę. Bo każdy uczy się inaczej!

Jak uczy się Twoje dziecko?

Jak często słyszysz od swojego dziecka: ale ja próbuję być grzeczny… matematyka jest za trudna... nic nie wchodzi mi do głowy – chyba nigdy się tego nie nauczę...

A czy zdarza Ci się słyszeć od nauczycieli, że Twoje dziecko za mało się stara, że ma zaległości, choć wiesz, że naprawdę przygotowywało się do zajęć? Myślisz wtedy: po prostu musi przeczytać to jeszcze kilka razy, aby zrozumieć...

Jeśli masz więcej niż jedno dziecko – czy widzisz, że każde z nich „zabiera” się do nauki inaczej. Jedno bez żadnego protestu wykonuje po kolei zadania, a to drugie już po wejściu do domu jest przerażone nadmiarem pracy domowej i twierdzi, że na pewno sobie z nią nie poradzi.

Niewielu rodziców myśli w takich chwilach, że może ich dziecko jest typowym kinestetykiem i żeby myśleć, musi się ruszać! Albo że charakteryzuje je myślenie obrazowe, a nie analityczne i dlatego może mieć trudności w nauce niektórych zagadnień, np. matematyki. Nie wszyscy rodzice podzielą razem z dzieckiem pracę domową na kilka partii, ustalą, kiedy będzie przerwa, jak w tej przerwie dziecko powinno się zrelaksować, by w pełni sił kontynuować naukę.

Można się przecież uczyć na bardzo wiele sposobów: przez taniec, śpiew, muzykę, ruch…

Czy Twoje dziecko uczy się w ciszy, przy muzyce, samo czy potrzebuje drugiej osoby?

Odpowiednie wsparcie

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko dobrze przyswajało wiedzę w szkole i miało dobre oceny, zacznij od poznania jego predyspozycji i mocnych stron, a potem wspieraj je w wypracowaniu własnej strategii uczenia się. Zadbaj o odpowiednie warunki i zatroszcz się o właściwą aktywację jego potencjału. Jedne dzieci wymagają niewielkiej pomocy, inne potrzebują nieco więcej wsparcia. Najważniejsze jest to, żeby ta pomoc była spójna, abyście razem z nauczycielem tworzyli wspólny front i mieli wspólny cel – sukces dziecka w szkole.

Do chwili pójścia do szkoły dzieci zdążyły nauczyć się bardzo wielu rzeczy – mają już naprawdę sporą wiedzę o świecie i mnóstwo umiejętności. Większość z nich poszła do szkoły z wielką nadzieją i ciekawością – chcą się uczyć, poznawać świat. Czy ich zapał do uczenia się z czasem znika? Nie, nie znika, ale jeżeli dziecko zaczyna mieć problemy z nauką – zawsze słabnie jego poczucie własnej wartości i niknie motywacja do podejmowania wysiłku. Problemy w nauce mają wiele źródeł. Najpowszechniejszy powód to właśnie brak znajomości strategii uczenia się! Poznanie różnych strategii i wypracowanie najbardziej efektywnych sposobów nauki to zadanie numer 1 dla rodziców i nauczycieli.

Aby je zrealizować, możesz skorzystać z testów dostępnych na portalu indywidualni.pl. Dzięki nim rozpoznasz mocne strony, predyspozycje i zdolności swojego dziecka oraz poznasz sposoby na efektywną naukę. Wiem, że są skuteczne, bo sama jestem autorką tych testów.

W Polsce już kilkadziesiąt tysięcy uczniów pracuje z projektem indywidualni.pl – poznali lepiej siebie i odpowiednie dla siebie sposoby nauki. Efekt – dużo lepsze oceny i zadowolone dzieci! Każdy przecież chce być dobrym uczniem!

Uwaga – każdy będzie miał nieco inną strategię uczenia się. Nie zawsze dziecko i jego rodzic powinni uczyć się w ten sam sposób, więc lepiej to sprawdzić (np. robiąc test) niż narzucać dziecku sposób uczenia się, „bo ja się tak uczyłem i było dobrze”.

Ze strategiami uczenia się jest jak z mlekiem lub kosmetykami. Wystarczy stanąć przed regałem w sklepie i zobaczyć, ile tego jest i czym się różni. Jeśli tak troszczymy się o swoją skórę lub żołądek – to chyba warto też czasem zatroszczyć się o mózg, który jest centralą uczenia się.

Każdy człowiek jest inny, wynika to z neurobiologii i należy to szanować. Po prostu.

   

Małgorzata Taraszkiewicz

Psycholog edukacyjny, edukator, trener, wykładowca, coach, superwizor edukacyjny. Działa w obszarze nowatorstwa pedagogicznego, propagując i wdrażając innowacyjne rozwiązania w edukacji. Była nauczycielem akademickim na Wydziale Psychologii UW, „budowniczym” Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i długoletnim kierownikiem Pracowni Informacji Pedagogicznej. Koordynowała ogólnopolskie systemowe programy doskonalenia nauczycieli. Jest autorką setek artykułów i publikacji w prasie na temat nowoczesnej metodyki nauczania i wspierania rozwoju Ucznia w szkole, m.in. z zakresu problematyki tutoringu, educoachingu czy superwizji jako metody twórczego wspierania rozwoju nauczyciela. Zajmuje się propagowaniem i wdrażaniem innowacyjnych programów edukacyjnych z zakresu efektywnego uczenia się.