Trwa pobieranie strony, prosimy o cierpliwość.

Słownik pojęć

Poniżej prezentujemy wszystkie ważne pojęcia używane w portalu indywidualni.pl. 

Słownik jest również dostępny z poziomu treści portalu. Zwróć uwagę na specyficznie podkreślone słowa.

  • A

    Afiliacja

    Tendencja do pracy zespołowej i/lub indywidualnej.

  • D

    Dominacja słuchowo-wzrokowa

    Tendencja do odbierania informacji za pomocą słuchu i wzroku.

    Dominacja zmysłowa

    Odbieranie informacji za pomocą dominującego/preferowanego zmysłu.

  • E

    Efekt fryzjera

    Trudności w słyszeniu dźwięków mowy spowodowana przemieszczeniem się osoby, która mówi, a co za tym idzie zmianą odległości i kierunku źródła dźwięków (podobnie jak podczas zabiegów fryzjerskich).

  • F

    FuLP

    Autorska nazwa testu służącego do ustalenia indywidualnych tendencji w zakresie przetwarzania informacji (ogólnej/syntetycznej lub szczegółowej/analitycznej).

  • I

    Indywidualizacja nauczania

    Uwzględnienie w procesie nauczania predyspozycji i potrzeb każdego ucznia.

    Indywidualny styl uczenia się (i-styl uczenia się)

    Indywidualny sposób, w jaki każdy z nas przyswaja i przetwarza informacje. W projekcie indywidualny styl uczenia się jest identyfikowany na podstawie 5 obszarów: dominacji zmysłowej, tendencji w zakresie przetwarzania informacji, afiliacji, lateralizacji oraz inteligencji wielorakich.  

    Inteligencja intrapersonalna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, inaczej zwana duchową.

    Inteligencja interpersonalna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, dotycząca umiejętności społecznych.

    I​nteligencja kinestetyczna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, opierająca się na świadomości własnego ciała.

    Inteligencja językowa

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, polegająca na łatwości w werbalnym wyrażaniu swoich myśli, swojego stanowiska. 

    Inteligencja logiczno-matematyczna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, opierająca się na myśleniu przyczynowo-skutkowym.

    Inteligencja muzyczna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, charakteryzująca osoby wrażliwe na dźwięki.

    Inteligencja wizualno-przestrzenna

    Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, polegająca na myśleniu obrazami.

  • K

    Kinestetyk

    Osoba, której dominującym zmysłem jest dotyk. Uczy się przez ruch, wrażenia skórne, wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie.

  • L

    Lateralizacja

    Stronność prawej lub lewej strony ciała podczas wykonywania czynności ruchowych.

    LIBRUS Synergia

    Innowacyjne rozwiązanie do zarządzania szkołą. Gwarantuje efektywne wsparcie procesów nauczania i uczenia się. Stanowi kompleksowe podejście do rozwoju szkoły. Umożliwia pełne wykorzystanie potencjału całej społeczności szkolnej oraz szybkie i skuteczne osiąganie pożądanych efektów. Więcej https://synergia.librus.pl/

  • M

    Metoda sędziów kompetentnych

    Ocena materiału badawczego dokonywana przez zwykle nieparzystą liczbę niezależnych ekspertów z danej dziedziny wiedzy, którzy oceniają materiał bez porozumiewania się ze sobą.

    Metodyka

    Dział pedagogiki omawiający cele i sposoby nauczania jakiegoś przedmiotu. Źródło: http://sjp.pwn.pl

    Metodologia

    Nauka o metodach badań naukowych stosowanych w danej dziedzinie wiedzy. Źródło: http://sjp.pwn.pl

  • N

    Neurodydaktyka

    Dział pedagogiki, który zajmuje się metodami nauczania oraz uczenia się z uwzględnieniem najnowszych odkryć dotyczących pracy mózgu.

    Neurometodyk

    Osoba specjalizująca się w określaniu efektywnych metod nauczania i uczenia się, uwzględniających najnowsze odkrycie dotyczące pracy mózgu.

    Neuronauki

    Nauki z zakresu biologii, fizyki oraz chemii zajmujące się badaniem ludzkiego mózgu.

    Neuropedagogika

    Dziedzina nauki zajmująca się metodami wychowania i kształcenia z uwzględnieniem najnowszych odkryć dotyczących pracy mózgu.

  • P

    Prawostronna lateralizacja

    Przewaga prawej strony ciała podczas wykonywania czynności ruchowych.

    Preferencje sensoryczne

    Preferencje w zakresie używania zmysłów.

    ProWi

    Autorska nazwa testu służącego do ustalenia indywidualnego profilu wielorakich inteligencji.

    Psychometria

    Dział psychologii zajmujący się pomiarami zjawisk i procesów psychicznych oraz opracowywaniem i stosowaniem testów psychologicznych. Źródło: http://sjp.pwn.pl

  • S

    SERWA

    Autorska nazwa testu służącego do ustalenia dominujących zmysłów i potrzeb w zakresie afiliacji (tendencji do pracy zespołowej lub indywidualnej).

    Słuchowiec

    Osoba, której dominującym zmysłem jest słuch.

    Szum akustyczny

    Suma dźwięków docierających do odbiorcy z różnych źródeł, odległości, o różnym poziomie natężenia tworząca chaos, niespójny wzorzec akustyczny (podobnie jak w centrach handlowych czy na ruchliwej ulicy). 

    Szum wizualny

    Suma wrażeń wizualnych docierających do odbiorcy z różnych źródeł, które absorbują jego uwagę, tworząc chaos wizualno-przestrzenny.

  • U

    UL

    Autorska nazwa testu służącego do ustalenia lateralizacji, czyli stronności dla oka, ucha, ręki i nogi oraz określenia naturalnej odporności na stres.

  • W

    Wielorakie inteligencje (inteligencje wielorakie/układ inteligencji wielorakich)

    Zdolności i naturalne predyspozycje człowieka zgodnie z teorią opracowaną w latach 80. XX wieku przez Howarda Gardnera, wybitnego amerykańskiego psychologa rozwojowego. Zgodnie z nią każdy człowiek posiada wszystkie wielorakie inteligencje, choć ich relatywna wartość względem siebie i układ mogą być bardzo różne. Według Gardnera nie powinno się więc mówić o jednej inteligencji jako o wyznaczniku umysłowych zdolności człowieka.

    Wkład sensoryczny

    Wszystkie bodźce zmysłowe, które oddziałują na człowieka w określonym czasie.

Toggle navigation logowanie
uczniowie rodzice nauczyciele szkoły