Słownik pojęć
Poniżej prezentujemy wszystkie ważne pojęcia używane w portalu indywidualni.pl.
Słownik jest również dostępny z poziomu treści portalu. Zwróć uwagę na specyficznie podkreślone słowa.
-
A
- Afiliacja
Tendencja do pracy zespołowej i/lub indywidualnej.
-
D
- Dominacja słuchowo-wzrokowa
Tendencja do odbierania informacji za pomocą słuchu i wzroku.
- Dominacja zmysłowa
Odbieranie informacji za pomocą dominującego/preferowanego zmysłu.
-
E
- Efekt fryzjera
Trudności w słyszeniu dźwięków mowy spowodowana przemieszczeniem się osoby, która mówi, a co za tym idzie zmianą odległości i kierunku źródła dźwięków (podobnie jak podczas zabiegów fryzjerskich).
-
I
- Indywidualizacja nauczania
Uwzględnienie w procesie nauczania predyspozycji i potrzeb każdego ucznia.
- Indywidualna strategia uczenia się
Indywidualny sposób, w jaki każdy z nas przyswaja i przetwarza informacje. W projekcie indywidualna strategia uczenia się jest identyfikowana na podstawie 5 obszarów: dominacji zmysłowej, tendencji w zakresie przetwarzania informacji, afiliacji, lateralizacji oraz inteligencji wielorakich.
- Inteligencja intrapersonalna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, inaczej zwana duchową.
- Inteligencja interpersonalna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, dotycząca umiejętności społecznych.
- Inteligencja kinestetyczna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, opierająca się na świadomości własnego ciała.
- Inteligencja językowa
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, polegająca na łatwości w werbalnym wyrażaniu swoich myśli, swojego stanowiska.
- Inteligencja logiczno-matematyczna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, opierająca się na myśleniu przyczynowo-skutkowym.
- Inteligencja muzyczna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, charakteryzująca osoby wrażliwe na dźwięki.
- Inteligencja wizualno-przestrzenna
Jedna z inteligencji wielorakich zdefiniowanych przez Howarda Gardnera, polegająca na myśleniu obrazami.
-
K
- Kinestetyk
Osoba, której dominującym zmysłem jest dotyk. Uczy się przez ruch, wrażenia skórne, wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie.
-
L
- Lateralizacja
Stronność prawej lub lewej strony ciała podczas wykonywania czynności ruchowych.
- LIBRUS Synergia
Innowacyjne rozwiązanie do zarządzania szkołą. Gwarantuje efektywne wsparcie procesów nauczania i uczenia się. Stanowi kompleksowe podejście do rozwoju szkoły. Umożliwia pełne wykorzystanie potencjału całej społeczności szkolnej oraz szybkie i skuteczne osiąganie pożądanych efektów. Więcej https://synergia.librus.pl/
-
M
- Metoda sędziów kompetentnych
Ocena materiału badawczego dokonywana przez zwykle nieparzystą liczbę niezależnych ekspertów z danej dziedziny wiedzy, którzy oceniają materiał bez porozumiewania się ze sobą.
- Metodyka
Dział pedagogiki omawiający cele i sposoby nauczania jakiegoś przedmiotu. Źródło: http://sjp.pwn.pl
- Metodologia
Nauka o metodach badań naukowych stosowanych w danej dziedzinie wiedzy. Źródło: http://sjp.pwn.pl
-
N
- Neurodydaktyka
Dział pedagogiki, który zajmuje się metodami nauczania oraz uczenia się z uwzględnieniem najnowszych odkryć dotyczących pracy mózgu.
- Neurometodyk
Osoba specjalizująca się w określaniu efektywnych metod nauczania i uczenia się, uwzględniających najnowsze odkrycie dotyczące pracy mózgu.
- Neuronauki
Nauki z zakresu biologii, fizyki oraz chemii zajmujące się badaniem ludzkiego mózgu.
- Neuropedagogika
Dziedzina nauki zajmująca się metodami wychowania i kształcenia z uwzględnieniem najnowszych odkryć dotyczących pracy mózgu.
-
P
- Prawostronna lateralizacja
Przewaga prawej strony ciała podczas wykonywania czynności ruchowych.
- Preferencje sensoryczne
Preferencje w zakresie używania zmysłów.
- Psychometria
Dział psychologii zajmujący się pomiarami zjawisk i procesów psychicznych oraz opracowywaniem i stosowaniem testów psychologicznych. Źródło: http://sjp.pwn.pl
-
S
- Słuchowiec
Osoba, której dominującym zmysłem jest słuch.
- Szum akustyczny
Suma dźwięków docierających do odbiorcy z różnych źródeł, odległości, o różnym poziomie natężenia tworząca chaos, niespójny wzorzec akustyczny (podobnie jak w centrach handlowych czy na ruchliwej ulicy).
- Szum wizualny
Suma wrażeń wizualnych docierających do odbiorcy z różnych źródeł, które absorbują jego uwagę, tworząc chaos wizualno-przestrzenny.
-
W
- Wielorakie inteligencje (inteligencje wielorakie/układ inteligencji wielorakich)
Zdolności i naturalne predyspozycje człowieka zgodnie z teorią opracowaną w latach 80. XX wieku przez Howarda Gardnera, wybitnego amerykańskiego psychologa rozwojowego. Zgodnie z nią każdy człowiek posiada wszystkie wielorakie inteligencje, choć ich relatywna wartość względem siebie i układ mogą być bardzo różne. Według Gardnera nie powinno się więc mówić o jednej inteligencji jako o wyznaczniku umysłowych zdolności człowieka.
- Wkład sensoryczny
Wszystkie bodźce zmysłowe, które oddziałują na człowieka w określonym czasie.