Zapraszam do zapoznania się z pomysłem na trzecią lekcję z cyklu zajęć wprowadzających do rzeczywistości Akademii znajdującej się przy ul. Czekoladowej. 

   

Temat: Ostatni dzień w Akademii!

Klasę dzielimy na pięć stanowisk zadaniowych:

  

I Moja Akademia

/kleks21

Znajduje się przy niej fragment lektury opisujący Akademię oraz klocki, które posłużą jako materiał do stworzenia budowli będącej wyobrażeniem szkoły pana Kleksa (pobierz tutaj).

  

II Moja Kuchnia

/kleks20

W tym miejscu uczniowie mają do dyspozycji plastikowy talerz i koszyczek z różnymi „składnikami”: gąbką, nożyczkami, bibułą, plasteliną, papierem kolorowym, wacikami kosmetycznymi, patyczkami itp. Przy tym stanowisku również znajdą odpowiedni wypis z lektury, który powinien zainspirować ich do wykonania ćwiczenia. Zadaniem uczniów jest przygotowanie klekso-potrawy (z uwzględnieniem składników oraz opracowaniem nazwy; pobierz tutaj).

  

III Moja Garderoba

/kleks19

Uczniowie odnajdą w niej kartkę z nadrukowanym wieszakiem oraz naprowadzający fragment lektury. Zadaniem grup jest zaprojektowanie stroju profesora Kleksa (pobierz tutaj).

  

IV Moja postać

Uczniowie w formie wiersza prezentują postać pana Kleksa (pobierz tutaj).

  

V Moje pomysły na Akademię

W tym zadaniu zespoły zapisują propozycje trzech zasad, którymi powinna kierować się szkoła, by być tak ciekawa jak Akademia pana Kleksa (pobierz tutaj).

  

Podobnie jak przy poprzednich lekcjach, pamiętamy, by:

  • przygotować stanowiska pracy i przy każdym umieścić odpowiednią instrukcję,
  • podać uczniom, ile czasu mają na wykonanie każdego zadania,
  • przypomnieć, że każda grupa rozpoczyna od innego stanowiska, a po skończonej pracy zmieniamy je zgodnie z ruchem wskazówek zegara,
  • odczytać na głos ostatni list od profesora Kleksa.

  

/kleks18

KartyPliki do pobrania
Moja AkademiaPobierz tutaj
Moja KuchniaPobierz tutaj
Moja GarderobaPobierz tutaj
Moja PostaćPobierz tutaj
Moje pomysły na AkademięPobierz tutaj
Ostatni listPobierz tutaj

 

Reakcja uczniów

Dla czwartoklasistów najtrudniejsza okazała się współpraca w zespole, podzielenie zadań między siebie i ustalenie jednej wspólnej wersji dla całej grupy. Jednak niełatwo było im rozstać się z Akademią. Smutne spojrzenia na wieść o zakończeniu prac w dziecięcym uniwersytecie Kleksa przeplatały się z podekscytowaniem wymalowanym na twarzy wypełnionej piegami. Komentarze na przerwach odnoszące się do postawionych z klocków gmachów Akademii, trudności w nawleczeniu igły bądź zadania najdziwniejszego pytania profesorowi Ambrożemu były dla mnie największą nagrodą i inspiracją do kolejnych działań. 

  

Poprzednie lekcję są dostępne tutaj:

/kleks10

/kleks16

  

Ania Lemke-Sławińska

Nauczyciel z pasją. Polonista z zamiłowania. Plastyk z ciekawości. Logopeda z rozsądku. Pedagog z dziewięcioletnim stażem pracy zawodowej. Pracuje w Szkole Podstawowej EKOLA we Wrocławiu. Wieloletni opiekun Samorządu Uczniowskiego, Klubu Wolontariatu oraz Koła Teatralnego. Przy okazji mama Tosi :)