Zapraszam do zapoznania się z pomysłem na trzecią lekcję z cyklu zajęć wprowadzających do rzeczywistości Akademii znajdującej się przy ul. Czekoladowej.
Temat: Ostatni dzień w Akademii!
Klasę dzielimy na pięć stanowisk zadaniowych:
I Moja Akademia
Znajduje się przy niej fragment lektury opisujący Akademię oraz klocki, które posłużą jako materiał do stworzenia budowli będącej wyobrażeniem szkoły pana Kleksa (pobierz tutaj).
II Moja Kuchnia
W tym miejscu uczniowie mają do dyspozycji plastikowy talerz i koszyczek z różnymi „składnikami”: gąbką, nożyczkami, bibułą, plasteliną, papierem kolorowym, wacikami kosmetycznymi, patyczkami itp. Przy tym stanowisku również znajdą odpowiedni wypis z lektury, który powinien zainspirować ich do wykonania ćwiczenia. Zadaniem uczniów jest przygotowanie klekso-potrawy (z uwzględnieniem składników oraz opracowaniem nazwy; pobierz tutaj).
III Moja Garderoba
Uczniowie odnajdą w niej kartkę z nadrukowanym wieszakiem oraz naprowadzający fragment lektury. Zadaniem grup jest zaprojektowanie stroju profesora Kleksa (pobierz tutaj).
IV Moja postać
Uczniowie w formie wiersza prezentują postać pana Kleksa (pobierz tutaj).
V Moje pomysły na Akademię
W tym zadaniu zespoły zapisują propozycje trzech zasad, którymi powinna kierować się szkoła, by być tak ciekawa jak Akademia pana Kleksa (pobierz tutaj).
Podobnie jak przy poprzednich lekcjach, pamiętamy, by:
- przygotować stanowiska pracy i przy każdym umieścić odpowiednią instrukcję,
- podać uczniom, ile czasu mają na wykonanie każdego zadania,
- przypomnieć, że każda grupa rozpoczyna od innego stanowiska, a po skończonej pracy zmieniamy je zgodnie z ruchem wskazówek zegara,
- odczytać na głos ostatni list od profesora Kleksa.
Karty | Pliki do pobrania |
Moja Akademia | Pobierz tutaj |
Moja Kuchnia | Pobierz tutaj |
Moja Garderoba | Pobierz tutaj |
Moja Postać | Pobierz tutaj |
Moje pomysły na Akademię | Pobierz tutaj |
Ostatni list | Pobierz tutaj |
Reakcja uczniów
Dla czwartoklasistów najtrudniejsza okazała się współpraca w zespole, podzielenie zadań między siebie i ustalenie jednej wspólnej wersji dla całej grupy. Jednak niełatwo było im rozstać się z Akademią. Smutne spojrzenia na wieść o zakończeniu prac w dziecięcym uniwersytecie Kleksa przeplatały się z podekscytowaniem wymalowanym na twarzy wypełnionej piegami. Komentarze na przerwach odnoszące się do postawionych z klocków gmachów Akademii, trudności w nawleczeniu igły bądź zadania najdziwniejszego pytania profesorowi Ambrożemu były dla mnie największą nagrodą i inspiracją do kolejnych działań.
Poprzednie lekcję są dostępne tutaj:
Ania Lemke-Sławińska
Nauczyciel z pasją. Polonista z zamiłowania. Plastyk z ciekawości. Logopeda z rozsądku. Pedagog z dziewięcioletnim stażem pracy zawodowej. Pracuje w Szkole Podstawowej EKOLA we Wrocławiu. Wieloletni opiekun Samorządu Uczniowskiego, Klubu Wolontariatu oraz Koła Teatralnego. Przy okazji mama Tosi :)