Poznaj pomysł na omówienie lektury „Latarnik” w formie gry escape room. Wypieki na twarzy i dobra zabawa gwarantowane. Zadaniem uczniów jest ucieczka z zamkniętego pomieszczenia – jest ona możliwa dopiero po rozwiązaniu zagadek dotyczących treści lektury.
Zachęcam do zapoznania się z pomysłem na niecodzienną lekcję języka polskiego. Uczniowie z Gimnazjum im. Armii Krajowej w Żórawinie pełni zaangażowania krok po kroku rozwiązywali tajemnice sali pełnej zagadek.
Opis gry
Gra rozpoczęła się przed drzwiami do klasy, która po dzwonku na lekcję stała się latarnią w Aspinwall. Odkrywcy latarni, czyli uczniowie klasy 2e, starali się rozszyfrować tajemnicę latarnika, który w dziwnych okolicznościach pewnego dnia przepadł bez wieści.
Uczniowie mieli określić tożsamość Skawińskiego, wyjawić jego najskrytsze sekrety, odkryć demony przeszłości, by ostatecznie, poznawszy koleje losu bohatera literackiego, odnaleźć klucz do wyjścia z sali.
W trakcie pracy odnajdywali ukryte przez nauczyciela w sali (pod doniczkami, na tablicy, przy oknach itp.) zagadki, rebusy, krzyżówki. Mieli za zadanie uszeregować je w odpowiedniej kolejności oraz zredagować CV bohatera.
Cele gry
- Uczniowie w praktyce wykorzystują informacje zaczerpnięte z przeczytanej lektury (H. Sienkiewicz "Latarnik").
- Uczniowie samodzielnie odkrywają symbolikę "latarni", wykorzystując synonimy, definicje, fakty z lektury.
- Uczniowie interpretują utwór, charakteryzują bohatera noweli i wyciągają wnioski z "odkrytych" informacji.
- Uczniowie potrafią redagować CV, definicję słownikową, korzystać z instrukcji, odczytywać informacje z mapek, łączyć fakty.
Załączniki
- Instrukcja gry "W latarni w Aspinwall" – escape room. Pobierz tutaj.
- Napis na drzwi: "Latarnia w Aspinwall". Pobierz tutaj.
- Curriculum Vitae – Skawiński – karta pracy do uzupełnienia. Pobierz tutaj.
- Zagadka 1. Adam Mickiewicz Inwokacja. Pobierz tutaj.
- Zagadka 2. Definicja noweli. Pobierz tutaj.
- Zagadka 3. Symbolika latarni. Pobierz tutaj.
- Dodatki do escape room, zadania ukryte w klasie. Pobierz tutaj.
- Klucz do zadań. Pobierz tutaj.
Komentarze/uzupełnienia
Uczniowie otrzymują na początku instrukcję gry. Pracują całą grupą, o ile nie jest ona zbyt liczna. Nauczyciel wyjaśnia, że w sali w różnych miejscach są ukryte 3 zadania oraz podpowiedzi niezbędne do ich wykonania.
Poza rozwiązaniem 3 zagadek uczniowie powinni również uzupełnić Curriculum Vitae Skawińskiego. W Sali ukryto również kilka podpowiedzi, które w tym pomogą. Zagadka/zadanie 1 – kartę z zadaniem należy podzielić na 4 części (PT1;2;3 oraz Zadanie 1) i wszystkie fragmenty ukryć w sali. Zagadka/zadanie 2 – te kartę dzielimy na 12 fragmentów (zadanie 2 oraz 11 składowych, które posłużą do przygotowania definicji).
Pomysł na tę lekcję został nagrodzony w konkursie Akcja Aktywizacja.
Dodatkowo nauczyciel powinien przygotować kilka rekwizytów, które urozmaicą odkrywanie i łączenie faktów. Dobrze przygotować jako wskazówki do miejsc, w których ukryto karteczki, mapki i rebusy. Np. stawiając w tym miejscu atlas, globus, butelkę z listem, małą latarni morską, grosiki, portfel – tak by cała zabawa była dla uczniów atrakcyjna.
Ania Lemke-Sławińska
Nauczyciel z pasją. Polonista z zamiłowania. Plastyk z ciekawości. Logopeda z rozsądku. Pedagog z dziewięcioletnim stażem pracy zawodowej. Wieloletni opiekun Samorządu Uczniowskiego, Klubu Wolontariatu oraz Koła Teatralnego. Przy okazji mama Tosi :)