Poznaj pomysł na omówienie lektury „Latarnik” w formie gry escape room. Wypieki na twarzy i dobra zabawa gwarantowane. Zadaniem uczniów jest ucieczka z zamkniętego pomieszczenia – jest ona możliwa dopiero po rozwiązaniu zagadek dotyczących treści lektury.

  

Zachęcam do zapoznania się z pomysłem na niecodzienną lekcję języka polskiego. Uczniowie z Gimnazjum im. Armii Krajowej w Żórawinie pełni zaangażowania krok po kroku rozwiązywali tajemnice sali pełnej zagadek.

  

Opis gry

Gra rozpoczęła się przed drzwiami do klasy, która po dzwonku na lekcję stała się latarnią w Aspinwall. Odkrywcy latarni, czyli uczniowie klasy 2e, starali się rozszyfrować tajemnicę latarnika, który w dziwnych okolicznościach pewnego dnia przepadł bez wieści.

/escaperoom1

Uczniowie mieli określić tożsamość Skawińskiego, wyjawić jego najskrytsze sekrety, odkryć demony przeszłości, by ostatecznie, poznawszy koleje losu bohatera literackiego, odnaleźć klucz do wyjścia z sali.

W trakcie pracy odnajdywali ukryte przez nauczyciela w sali (pod doniczkami, na tablicy, przy oknach itp.) zagadki, rebusy, krzyżówki. Mieli za zadanie uszeregować je w odpowiedniej kolejności oraz zredagować CV bohatera.

   

Cele gry

  • Uczniowie w praktyce wykorzystują informacje zaczerpnięte z przeczytanej lektury (H. Sienkiewicz "Latarnik").
  • Uczniowie samodzielnie odkrywają symbolikę "latarni", wykorzystując synonimy, definicje, fakty z lektury.
  • Uczniowie interpretują utwór, charakteryzują bohatera noweli i wyciągają wnioski z "odkrytych" informacji.
  • Uczniowie potrafią redagować CV, definicję słownikową, korzystać z instrukcji, odczytywać informacje z mapek, łączyć fakty.

   

Załączniki

/escaperoom3

  1. Instrukcja gry "W latarni w Aspinwall" – escape room. Pobierz tutaj.
  2. Napis na drzwi: "Latarnia w Aspinwall". Pobierz tutaj.
  3. Curriculum Vitae – Skawiński – karta pracy do uzupełnienia. Pobierz tutaj.
  4. Zagadka 1. Adam Mickiewicz Inwokacja. Pobierz tutaj.
  5. Zagadka 2. Definicja noweli. Pobierz tutaj.
  6. Zagadka 3. Symbolika latarni. Pobierz tutaj.
  7. Dodatki do escape room, zadania ukryte w klasie. Pobierz tutaj.
  8. Klucz do zadań. Pobierz tutaj.

   

Komentarze/uzupełnienia

Uczniowie otrzymują na początku instrukcję gry. Pracują całą grupą, o ile nie jest ona zbyt liczna. Nauczyciel wyjaśnia, że w sali w różnych miejscach są ukryte 3 zadania oraz podpowiedzi niezbędne do ich wykonania.

/escaperoom2

Poza rozwiązaniem 3 zagadek uczniowie powinni również uzupełnić Curriculum Vitae Skawińskiego. W Sali ukryto również kilka podpowiedzi, które w tym pomogą. Zagadka/zadanie 1 – kartę z zadaniem należy podzielić na 4 części (PT1;2;3 oraz Zadanie 1) i wszystkie fragmenty ukryć w sali. Zagadka/zadanie 2 – te kartę dzielimy na 12 fragmentów (zadanie 2 oraz 11 składowych, które posłużą do przygotowania definicji).

Pomysł na tę lekcję został nagrodzony w konkursie Akcja Aktywizacja. 

Dodatkowo nauczyciel powinien przygotować kilka rekwizytów, które urozmaicą odkrywanie i łączenie faktów. Dobrze przygotować jako wskazówki do miejsc, w których ukryto karteczki, mapki i rebusy. Np. stawiając w tym miejscu atlas, globus, butelkę z listem, małą latarni morską, grosiki, portfel – tak by cała zabawa była dla uczniów atrakcyjna.

   

Ania Lemke-Sławińska

Nauczyciel z pasją. Polonista z zamiłowania. Plastyk z ciekawości. Logopeda z rozsądku. Pedagog z dziewięcioletnim stażem pracy zawodowej. Wieloletni opiekun Samorządu Uczniowskiego, Klubu Wolontariatu oraz Koła Teatralnego. Przy okazji mama Tosi :)