Jakie działania w ramach sprawowanego nadzoru powinien inicjować i kontrolować dyrektor szkoły? Jak przygotować wniosek wynikający z podjętych działań?
Na podstawie:
- art. 40 ust. 7 i art. 41 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r.; poz. 2156 ze zm.);
- rozp. MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (poz. 1214);
- rozp. MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (poz. 1270);
- analiza wymagania 6 w materiałach SEO.
Ww. rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wskazuje szkole kierunki pracy i rozwoju, które są związane z jej działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalnością statutową szkoły. Na szczególną uwagę zasługują działania szkoły wyznaczone zdaniem „W szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia” w ramach realizacji wymagania 6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Wpływ rozpoznanych w szkole potrzeb rozwojowych uczniów, ich sposobów uczenia się i sytuacji społecznej na podniesienie efektów kształcenia zobowiązuje dyrektora szkoły do podejmowania w tym zakresie działań związanych z nadzorem pedagogicznym.
Dyrektor szkoły może inicjować i kontrolować:
- znajomość wśród nauczycieli zagadnień związanych z rozpoznawaniem potrzeb rozwojowych uczniów, ich stylów uczenia się, wyznaczników sytuacji społecznej każdego ucznia,
- rozpoznanie i zestawienie potrzeb rozwojowych uczniów, stylów uczenia się i sytuacji społecznej w oparciu o przyjęte wyznaczniki w oddziale każdej klasy,
- ujęcie działań nauczycieli i wychowawców oddziałów klas w sprawie ww. rozpoznania w system obowiązujący w szkole np. w postaci pisemnej procedury lub zasad postępowania w tej sprawie,
- przestrzeganie przez nauczycieli realizacji postępowania przyjętego w szkole w zakresie stworzonego systemu.
Dyrektor szkoły może obserwować:
- czynności nauczycieli i wychowawców oddziałów poszczególnych klas w zakresie prac związanych z realizacją działań w obrębie przyjętego systemu,
- wymianę doświadczeń przez wychowawców poszczególnych oddziałów klas, które dotyczą rozpoznawania i zestawienia potrzeb rozwojowych uczniów, stylów uczenia się i sytuacji społecznej w oparciu o przyjęte wyznaczniki w oddziale każdej klasy,
- zajęcia edukacyjne, które zapoznają uczniów z metodami i technikami uczenia się, które umożliwiają optymalną organizację procesu uczenia się.
Działania do podjęcia
- Opracowanie narzędzi, które będą umożliwiały nauczycielom rozpoznanie stylów uczenia się uczniów.
- Przygotowanie informacji dla uczniów i rodziców nt. tych narzędzi.
- Wprowadzenie uczniów w tematykę efektywnego uczenia się, strategii uczenia się.
- Przeprowadzenie identyfikacji stylu uczenia się wszystkich uczniów.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Opis podjętych działań i wnioski do pobrania
Dyrektor szkoły ma obowiązek przedstawić radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności szkoły.
Podjęte działania | Dla szkół pracujących lub planujących wdrożenie projektu indywidualni.pl | Dla pozostałych szkół |
Przygotowanie narzędzi do rozpoznania stylów uczenia się | Dostępne w projekcie | Pozyskanie i zgromadzenie we współpracy np. z poradnią psychologiczno-pedagogiczną |
Przygotowanie informacji dla rodziców i uczniów | Opracowane przez wyznaczonego psychologa/pedagoga szkolnego | |
Przygotowanie scenariuszy zajęć z reguł uczenia się | Scenariusze zajęć przygotują pedagog szkolny i wskazani przez dyrektora szkoły nauczyciele | |
Przeprowadzenie testów/ankiet/kwestionariuszy | Testy sprawdzane przez wychowawców klas | |
Pobierz przykład wniosku | Pobierz przykład wniosku | |
Pobierz przykład uchwały | Pobierz przykład uchwały |
Danuta Skrzypek
Edukator, menadżer oświaty, wieloletni Dyrektor szkoły, specjalista organizacji procesu kształcenia i zarządzania jakością pracy szkoły, zdobywczyni licencji na prowadzenie grantów kuratoryjnych w zakresie: dokumentacji pracy szkoły, bezpieczeństwa uczniów, planowania procesu dydaktyczno-wychowawczego w świetle nowej podstawy programowej, nauczyciel biologii i chemii w szkołach różnych typów. Laureatka licznych nagród kuratoryjnych i samorządowych; za szczególne zasługi dla oświaty odznaczona medalem KEN.