Wiesz na czym polega nasze wakacyjne łamanie głowy? Jeśli jeszcze nie, to zapoznaj się z zasadami neuronowego aerobiku tutaj. Dziś zachęcamy do nauki przez żołądek.

  

Zjedz coś, czego zwykle nie jadasz

Czas trwania: 5 minut

Materiały do wyboru: goździki, anyż, gorzka czekolada, duże słodkie rodzynki, żurawina, ziarna kardamonu itp. 

Dla początkujących: wybierz smak dla siebie odpowiedni, to znaczy, że więcej mu nie trzeba i nic byś w nim nie zmieniał. Koniecznie zamknij oczy, weź do buzi określony smak, zacznij się nim powoli delektować. Chodzi o to, abyś drążył chwilę, skupił się tylko na smaku najsilniej jak tylko można (przez 5 minut).

Dla zaawansowanych: poproś kogoś o wybranie dla Ciebie nowego smaku, nowej substancji. Masz zamknięte oczy, nie wiesz, co będziesz jadł, nie znasz nazwy tego smaku. Skoncentruj się na wrażeniach smakowych.

W każdej sytuacji poddaj się wyobraźni i skojarzeniom. Odpłyń w świat swoich wspomnień lub kreatywnych obrazów, dźwięków, zapachów. Jaki efekt osiągniesz? Rutynowo zjadamy coś, czego nazwę i smak znamy. Nie zastanawiasz się nad powolnym uwalnianiem się słodyczy lub gorzkości. Jedzenie, którego nazwy nie znamy, próbujemy z wahaniem, z większą uwagą, ostrożniej, a nawet możemy uzyskać EFEKT ZANIEPOKOJENIA.

 

Jak to ćwiczenie wykorzystasz w procesie uczenia się?

Jest to ćwiczenie uważności. Rozwijasz w ten sposób koncentrację uwagi i wyobraźnię, niezbędne w procesie zapamiętywania ważnych dla Ciebie treści. Poza tym wykonanie tego ćwiczenia tuż przed nauką może nastroić Cię pozytywnie, a smak stanowić swoisty hak pamięciowy. Treści wiedzy będą kojarzone z konkretnym smakiem. Kiedy ponownie zasmakujesz tej substancji/przyprawy, Twój mózg prawdopodobnie szybciej odtworzy z pamięci treści, których uczyłeś się.

  

Kolejne ćwiczenie już wkrótce.

  

Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk

Pedagog, autoryzowany trener Szkoły Pamięci Sensos w Łodzi. Prowadzi autorskie warsztaty rozwijające zdolności uczenia się w przedszkolach i szkołach. Popularyzuje i promuje nowoczesne metody przyspieszonego uczenia się, organizuje i prowadzi treningi pamięci i koncentracji uwagi.