Dzieciom wydaje się często, że nauka matematyki w codziennym życiu nie będzie zbyt przydatna. Nic bardziej mylnego! Matematykę można odnaleźć dosłownie wszędzie. Szczególne miejsce zajmuje także w każdej kuchni.

    

Moi uczniowie uwielbiają, gdy coś gotujemy, pieczemy, przyrządzamy... Gdy zastanawiałam się nad kolejnymi zajęciami kulinarnymi, coś przyszło mi do głowy. A gdyby tak zwykły przepis zamienić na przepis matematyczny?

Wzięłam do ręki mój ulubiony przepis na rogaliki i zaczęłam kombinować. W ten sposób powstał matematyczny przepis na Rogaliki Cioci Eli.

Pobierz przepis tutaj.

Cele:

  • kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu,
  • nauka pracy według instrukcji,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
  • kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy.

Przygotowanie do pracy:

  • składniki na ciasto, podane w przepisie – należy przygotować taką ilość produktów, aby wystarczyło dla każdej z planowanych grup,
  • przepis z instrukcją dla każdej z grup,
  • waga kuchenna, duże miski, łyżki, wałki, pojemniki z miarką,
  • piekarnik do wypieku rogalików (najlepiej w szkolnej kuchni).

W założeniu postawiłam na jak największą samodzielność uczniów. A więc gdy tylko uczniowie weszli do klasy, poinformowałam ich, że dziś mam dla nich wyzwanie. Zostaną podzieleni na zespoły. Każdy zespół otrzyma kartkę z dokładnymi instrukcjami i przepisem. Pokazałam im także miejsce, w którym zgromadzone zostały produkty, naczynia i potrzebne przyrządy. Dalej muszą sobie radzić sami.

Uczniowie z ogromnym podekscytowaniem przyjęli wyzwanie. Najpierw czekało ich zadanie obliczenia dokładnej ilości składników na rogaliki. Były one przecież zaszyfrowane działaniami matematycznymi. Następnie musieli samodzielnie odmierzyć odpowiednią ilość każdego składnika, korzystając z dostępnej wagi i miarek.

Po wykonaniu tych czynności mogli przystąpić do wyrabiania ciasta i zawijania rogalików. Każda z trzech grup poradziła sobie z zadaniem w swoim tempie i na swój własny sposób.

Zajęcia okazały się ze wszech miar kształcące praktyczne matematyczne umiejętności – uczniowie wyliczali, odmierzali, ważyli, a nawet obliczali czas, który potrzebny będzie do wyrośnięcia ciasta.

Najważniejsze, że naprawdę przez dwie lekcje dzieci pracowały zupełnie samodzielnie, mając za instrukcję pojedynczą kartkę papieru! Dzieciaki poczuły się niemal jak na planie programu Bake Off, ale ciacho, na pewno towarzyszyły im podobne emocje i zaangażowanie :)

Zajęcia wyszły doskonale, szczerze polecam je wszystkim lubiącym aktywną edukację!

  

Julia Szopa

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Europejskiej Szkole Podstawowej dr Rahn w Zielonej Górze. Miłośniczka aktywnej edukacji, poszukująca nowych rozwiązań i pomysłów na lekcje, nie bojąca się wyzwań. Nade wszystko ceni sobie dobrą współpracę w zespole, zarówno klasowym, jak i szkolnym. Stara się przekazywać uczniom wiedzę i umiejętności w innowacyjny sposób. Dla niej praca jest przygodą i pasją!