Połączenie obliczania pól figur płaskich oraz rozwikłanie zagadki detektywistycznej to wybuchowa mieszanka, która zagwarantuje ogrom emocji i dobrej zabawy.

    

Zastanawiając się, jak skutecznie powtórzyć z uczniami obliczanie pola figur płaskich, postanowiłam zaprosić ich do „Matematycznego Biura Śledczego”. Wielką Krainę Geometrii nawiedziła plaga kradzieży. Śledczy Matematycznego Biura Śledczego zdobyli wizerunki kilku podejrzanych. Odkryliśmy, że wszystkie tropy prowadzą do Polski i jej niesamowitych zamków.

  

Zaplanowana przeze mnie lekcja realizowała następujące cele:

  • doskonalenie sprawności rachunkowej,
  • wykorzystywanie i tworzenie informacji,
  • modelowanie matematyczne,
  • rozumowanie i tworzenie strategii.

  

/biuro2

    

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • oblicza pole kwadratu, gdy ma podaną długość boku,
  • oblicza pole rombu, znając jego przekątne,
  • oblicza pole trapezu, mając odpowiednie długości podstaw i wysokości,
  • oblicza pole równoległoboku, znając podstawę i odpowiednią wysokość,
  • potrafi zmierzyć odpowiednie wielkości w trójkącie i na ich podstawie obliczyć pole tego trójkąta.

   

Metody:

  • gra dydaktyczna.

   

Formy pracy:

  • praca w grupach.

   

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy do gry (list do detektywów, Wskazówki, Podejrzani)
  • 5 plakatów z wizerunkami zamków
  • kalkulatory

   

Materiały do pobrania:
List do detektywówPobierz tutaj
WskazówkiPobierz tutaj
Wskazówka, od którego zamku należy rozpocząć poszukiwania podejrzanegoPobierz tutaj
PodejrzaniPobierz tutaj
Plakaty – ZamkiPobierz tutaj
OdpowiedziPobierz tutaj

  

Przygotowanie do gry:

Uczniowie muszą zostać podzieleni na 5 grup. Dla każdej grupy należy przygotować:

  • list do detektywów,
  • wskazówkę, od którego zamku należy rozpocząć poszukiwania podejrzanego,
  • wskazówki,
  • listę podejrzanych.

Ja dla każdej grupy wydrukowałam wskazówki i list w innym kolorze, tak by wiedzieli, która karta jest dla nich.

Na terenie szkoły należy rozwiesić plakat z 5 zamkami i w tym miejscu przyczepić odpowiednie wskazówki. W trakcie mojej lekcji nie było zamków, a informacja, gdzie na terenie szkoły znajduje się kolejna wskazówka – np. na tablicy ogłoszeń na parterze, na portierni, w sekretariacie itp. (wskazówki wtedy przekazywały odpowiednie osoby w szkole).

  

Przebieg zajęć:

Uczniowie dzielą się na 5 drużyn. Każda drużyna otrzymuje zestaw kart, które posłużą im do rozwiązania zagadki detektywistycznej. Nauczyciel odczytuje list do Młodych Detektywów. Uczniowie mogą zadawać pytania, jeśli nie rozumieją jakiejś części zadania.

Następnie uczniowie, kierując się wskazówkami, udają się odpowiedniego miejsca w szkole, by otrzymać/wziąć wskazówkę, która ma ich przybliżyć do rozwiązania zadania: odpowiedzenia na pytanie, kto jest złodziejem kół.

Po zebraniu wszystkich wskazówek i rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie rozwiązują działanie liczbowe podane w liście do detektywów. Jeśli wszystkie zadania zostały poprawnie rozwiązane, wtedy znajdują złodzieja.

Moi uczniowie bawili się w trakcie tej lekcji znakomicie, ja natomiast osiągnęłam wszystkie założone cele. Udało nam się zrealizować powtórkę materiały w sposób aktywny, z wypiekami na twarzach uczniów.

   

Agnieszka Makowczyńska

Nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu. Pasjonuje ją przekazywanie wiedzy uczniom w taki sposób, aby czuli się odkrywcami działań matematycznych i pokochali, a przynajmniej nie bali się świata liczb. W swojej pracy stawia na ciekawe, niebanalne pomysły, szuka często inspiracji u innych i wciąż wzbogaca swój warsztat. Jak powiedział jeden z jej uczniów: „Bo Pani, to jest taki nauczyciel z pasją… zawsze czekamy, co ciekawego Pani dla nas wymyśli”.