W uczeniu matematyki łatwo popaść w rutynę, przecież wszyscy wiedzą, że podstawą nauki jest rozwiązywanie zadań. Jednak to, co jest tak pomocne w nauce, często bywa dla uczniów również nużące.

 

Od początku mojej pracy z dziećmi szukam sposobów na to, by pokazać im, że uczenie się matematyki może być ciekawe i można się tym bawić. Tym razem potrzebowałam ciekawego pomysłu na lekcję powtórzeniową dotyczącą ułamków zwykłych, dziesiętnych oraz procentów.

Pomysł na tę lekcję został nagrodzony w konkursie Akcja Aktywizacja.

Postanowiłam przygotować lekcję w formie stacji. Uczniowie klasy 6 Szkoły Podstawowej nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu najwyraźniej znakomicie się bawili, a przy tym wykonywali kolejne, niełatwe zdania. Ja natomiast byłam jedynie obserwatorem.

Zaplanowana przeze mnie lekcja realizowała następujące cele:

  • Uczeń potrafi zamienić ułamek zwykły i dziesiętny na procenty i odwrotnie.
  • Uczeń potrafi obliczyć procent danej liczby, rozwiązuje zadania z procentami.
  • Uczeń odczytuje i interpretuje dane z diagramów.
  • Uczeń współpracuje w parach, znajduje i poprawia własne błędy.

Opis

Przed lekcją w sali rozstały rozwieszone karty stacji zadaniowych. (Pobierz tutaj)

Uczniowie w czasie lekcji zostali podzieleni na dwuosobowe zespoły. Każda para rozpoczyna rozwiązywanie zadań od innej stacji. W tym celu każda para otrzymał kartę – wpisałam na niej pierwszą stację, od której powinni zacząć zadania. (Pobierz tutaj)

Wybrana odpowiedź prowadzi do kolejnej stacji. Jednak tylko poprawne odpowiedzi przeprowadzą parę przez wszystkie stacje. (Kolejność stacji pobierz tutaj)

Zły wybór powodował powrót do zadania już rozwiązanego.

Załączniki
StacjePobierz tutaj
Karta dla grupPobierz tutaj
Kolejność stacjiPobierz tutaj

Życzę, by pomysł tej lekcji był inspiracją do wykorzystania również przy innych zagadnieniach z matematyki. Największą nagrodą za wysiłek włożony w przygotowanie takiej lekcji jest uśmiech i radość ucznia oraz co ciekawe – dobre wyniki ze sprawdzianu.

   

Agnieszka Makowczyńska

Nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu. Pasjonuje ją przekazywanie wiedzy uczniom w taki sposób, aby czuli się odkrywcami działań matematycznych i pokochali, a przynajmniej nie bali się świata liczb. W swojej pracy stawia na ciekawe, niebanalne pomysły, szuka często inspiracji u innych i wciąż wzbogaca swój warsztat. Jak powiedział jeden z jej uczniów: „Bo Pani, to jest taki nauczyciel z pasją… zawsze czekamy, co ciekawego Pani dla nas wymyśli”.