Dlaczego każdy z nas powinien powiedzieć stanowcze NIE dla smogu? Czy zdajemy sobie sprawę, że zanieczyszczenie powietrza ma realny wpływ na stan zdrowia każdego człowieka, bez względu na wiek i status społeczny? Jak możemy włączyć się w walkę o czyste powietrze i dlaczego powinniśmy to zrobić? Na te i inne pytania odpowiada kampania społeczna “NIE dla smogu!”.

  

Kampanię przygotowała firma Librus, ale do jej realizacji niezbędne jest zaangażowanie społeczności szkolnych: od uczniów, przez nauczycieli, po rodziców. Wszyscy oddychamy tym samym powietrzem i choć nie wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za jego stan bezpośrednio, to jednak każdy z nas ma możliwość walki ze smogiem. Praca u podstaw jest tutaj najskuteczniejszym narzędziem. Samorządy mogą wprowadzać kolejne nakazy i zakazy, ale ostatecznie decyzja o tym, co wrzucamy do pieca oraz jaki środek transportu wybieramy, zależy od jednostki. Dlatego celem kampanii jest budowanie świadomości na temat obecnego stanu powietrza w Polsce oraz zagrożenia dla zdrowia, jakie niesie oraz wskazywanie sposobów, w jaki każdy mieszkaniec kraju może walczyć z tym problemem.

   

Smog powoduje choroby, a nawet śmierć

Według Polskiego Alarmu Smogowego Polacy oddychają najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w całej Unii Europejskiej. Na podstawie szacunków Komisji Europejskiej z powodu zanieczyszczenia powietrza każdego roku przedwcześnie umiera ok. 42 000 mieszkańców Polski. Europejska Agencja Środowiska szacuje, że każdego roku zanieczyszczone powietrze przyczynia się w Polsce do śmierci 43 000 ludzi. Dla porównania: każdego roku w Polsce w wypadkach ginie ok. 3300 osób.

Główną przyczyną smogu jest palenie w piecach domowych i kominkach. Ogrzewając domy węglem, drewnem, biomasą lub ekogroszkiem, emitujemy do atmosfery szkodliwe substancje, które gromadzą się w powietrzu. Najgroźniejsze dla zdrowia i życia skutki przynosi jednak palenie śmieci, plastiku, gum etc. Smog nie jest zjawiskiem naturalnym. Przeciwnie! Powodujemy go my, ludzie. Dlatego tak ważna jest edukacja uczniów i rodziców w tym zakresie.

Nie wszyscy zdają sobie również sprawę, jak wiele chorób powoduje smog. Długotrwałe przebywanie w zanieczyszczonym środowisku powoduje uszkodzenia układu nerwowego, co gorsza, także u płodów. Smog jest więc bardzo groźny dla kobiet w ciąży. U dzieci i dorosłych powoduje również alergie, choroby układu oddechowego, układu krążenia oraz nowotwory. Lista skutków oddychania smogiem jest długa i przerażająca.

   

Wiedza na temat smogu wśród uczniów, nauczycieli i opiekunów

Firma Librus, od wielu lat wspierając edukację, ma na co dzień kontakt z ponad 2,5 mln. użytkowników – uczniów, ich opiekunów i nauczycieli. Przed kampanią przeprowadzono wśród nich badanie ankietowe nt. smogu. Wynika z niego m.in., że większość osób dowiedziała się o problemie smogu z mediów i stało się to podczas zimy 2016/2017. Tylko 1% badanych stwierdziło, że w ogóle nie spotkało się z informacją o smogu. Blisko 80% osób uważa, że smog stanowi co najmniej duże zagrożenie dla zdrowia i jest to dla nich bardzo istotny problem. 9/10 respondentów rozmawia na ten temat z innymi. Również uczniowie okazali się świadomi problemu i zgodni co do tego, że smog stanowi duży problem i ma wpływ na zdrowie. Z raportem z badania można się zapoznać tutaj [link]. Wyniki jednoznacznie dowodzą, że wysoką świadomość zagrożenia zawdzięczamy podejmowaniu tematu w mediach oraz w prywatnych rozmowach.

Źródło: Raport pn. Nie dla smogu!. Librus

   

Jak realizować edukację ekologiczną?

Walka ze smogiem to idealny temat na lekcję wychowawczą, lekcje przyrody, biologii czy geografii, a nawet przedsiębiorczości! Smog niestety wpływa negatywnie na tak wiele dziedzin życia, że można o nim rozmawiać przy wielu okazjach.

Co więcej, skupienie uwagi uczniów na ekologii uczy wrażliwości wobec świata oraz pracy w grupie. To umiejętności miękkie, które bardzo przydają się w dorosłym życiu.

Kreatywne działanie, jakie pobudza w uczniach wymyślanie sposobów walki o środowisko dostarcza radości, ale rozwija także ważną umiejętność łączenia wiedzy z różnych dziedzin i odkrywania własnych talentów.

Happening o segregacji śmieci i paleniu właściwym opałem? Konkurs na opowiadanie scince-fiction o świecie zniszczonym przez nieekologiczne działania? A może lokalna akcja uświadamiająca mieszkańcom, że od ich zachowania zależy poziom smogu? To zadania, które doskonale zjednoczą uczniów wokół tematu walki ze smogiem i przyniosą wymierne korzyści dla ich rozwoju.

  

Jak przeprowadzić ciekawą lekcję o smogu?

Aby ułatwić prowadzenie zajęć i dostosować przekaz do konkretnych grup wiekowych, w ramach kampanii eksperci od edukacji przygotowali scenariusze lekcji dla poszczególnych grup wiekowych. Dzięki temu w łatwy sposób można przygotować ciekawą lekcję, dostosowując przekaz do wieku uczniów. Materiały zawierają pomocne grafiki, gry i informacje na temat smogu. 

Chociaż w niniejszym tekście skupiamy się na zadaniach realizowanych w szkołach, wszystko to można przeprowadzić również w domu, np. organizując dzieciom popołudnie ekologiczne albo wymyślając wspólną akcję dla dzieci z sąsiedztwa. Bo jedyny pożytek, jaki może nam przynieść smog, to nauczenie dzieci wrażliwości społecznej i współdziałania. Wykorzystajmy ten potencjał w dobrej sprawie i powiedzmy “NIE dla smogu!”.

Wszystkie materiały dostępne są na stronie kampanii społecznej "NIE dla smogu!" 

Przejdź na stronę kampanii www.NIEdlaSMOGU.librus.pl

  

Źródła:

http://www.NIEdlaSMOGU.librus.pl

http://www.polskialarmsmogowy.pl/

http://www.smoglab.pl

http://www.ekologia.pl/wiedza/zanieczyszczenia/zan...

http://www.tvn24.pl/gus-70-proc-zgonow-polakow-z-p...