Wiedza szkolna ma bezpośrednie przełożenia na życie codzienne – ta myśl przyświecała mi w trakcie planowania lekcji dla 6. klasy szkoły podstawowej. Postanowiłam zaprosić moich uczniów do… sklepu, by sami przekonali się, że obliczenia, które wykonujemy na lekcji, są i będą im potrzebne.
Pomysł na tę lekcję został nagrodzony w konkursie Akcja Aktywizacja.
Zawsze staram się podkreślać praktyczny aspekt zgłębianych w szkole umiejętności, dlatego z klasą 6. ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Mysłowicach postanowiłam przeprowadzić lekcję w sklepie spożywczym.
Cele
- Pokazanie uczniom praktycznego zastosowania wiedzy szkolnej – w życiu codziennym.
- Praktyczne wykorzystanie umiejętności szacowania wyników.
- Aktywizacja uczniów.
Opis
Uczniowie klasy 6. uczestniczyli w lekcji matematyki w sklepie.
Zostali podzieleni na dwuosobowe zespoły.
Każdy zespół otrzymał kartę pracy z regulaminem zabawy. (Pobierz tutaj).
Po wytłumaczeniu zasad uczniowie przystąpili do działania.
Każda para otrzymała kwotę 10 zł.
Ich zadanie polegało na kupieniu pięciu produktów wskazanych na karcie pracy (np. nabiał, owoc, chemia). Zadanie było okazją do praktycznego wykorzystania umiejętności szacowania wyników. Drużyny dokonując zakupów, musiały zmieścić się w wyznaczonej kwocie. Jeżeli kwota przekroczyła 10 zł, uczniowie musieli oddać przy kasie jeden z produktów. Opis punktacji zadania znajduje się na karcie pracy.
Załączniki
- Karta pracy i regulamin tutaj.
Założone cele zostały zrealizowane, a uczniowie z uśmiechami na ustach opowiadali kolegom z innych klas, jak korzystali z wiedzy matematycznej w praktyce.
Dominika Gomóła
Ukończyła studia na wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – kierunek matematyka i informatyka nauczycielska. Od 7 lat jest nauczycielem informatyki i matematyki w Szkole Podstawowej nr 3 w Mysłowicach. W swojej pracy stara się zachęcać uczniów do dostrzegania matematyki w codziennym życiu. Jest pomysłodawczynią i organizatorką Mysłowickich Mistrzostw w Super Farmera, grę planszową, która uczy sprawnego liczenia.